B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Vitamine D en botbreuken

Vitamine D en botbreuken

Voor mannen en vrouwen vanaf 60 jaar is vallen een risicofactor voor botbreuken. Een gebroken heup of pols door een nare val komt vooral vaak voor bij ouderen. Bijna 100.000 mensen melden zich jaarlijks na een val bij het ziekenhuis[1]. Vitamine D helpt om de risico’s op botbreuken te verminderen. Voorkomen is beter dan genezen!

Sterke botten en minder vallen

Vitamine D helpt op twee manieren het risico op botbreuken te verminderen. Dat doet deze vitamine op twee manieren. Het draagt bij aan een betere botkwaliteit[2]. Daarnaast zorgt vitamine D voor een betere balans en sterkere spieren, waardoor de kans op vallen vermindert.

Door dagelijks ten minste 20 microgram vitamine D in te nemen, lopen ouderen minder risico om te vallen. Bronnen van vitamine D zijn de zon, voedingssupplementen en voeding zoals vette vis. Met voedingssupplementen weet je precies hoeveel je binnenkrijgt. Ouderen boven de 70 worden door de overheid geadviseerd elke dag 20 microgram vitamine D bij te slikken.

Vitamine D en bewegen

In Taiwan is onderzoek gedaan bij 91 ouderen in een verzorgingshuis met een gemiddelde leeftijd van 85 jaar[3]. Daaruit bleek dat bij suppletie met vitamine D in combinatie met een lichte vorm van beweging het valrisico significant afneemt met 72%. Het geheim zit ‘m bij dit onderzoek in de combinatie van vitamine D en bewegen, want alleen vitamine D of alleen bewegen leverde geen opvallende verbetering op.

Verbetering levenskwaliteit, minder gezondheidskosten

De aanpak van suppletie met vitamine D kan voor ouderen bijdragen aan een verbetering van de levenskwaliteit. Ook kan het zorgen voor een afname van gezondheidskosten. Onderzoek toont een 30% risicoverlaging aan op een gebroken heup bij het gebruik van calcium en vitamine D. Een groot onderzoek waar resultaten van 10 andere onderzoeken werden samengevat laat ook het nut van vitamine D voor ouderen zien[4].

Meer weten over vitamine D?


Bronnen

[1] Draisma C. Factsheet vallen 65 jaar en ouder. VeiligheidNL, oktober 2016

[2] van der Veen R. & Kuiper J. Factsheet Effectiviteit van vitamine D op valongevallen. VeiligheidNL, november 2017

[3] Imaoka, M., Higuchi, Y., Todo, E., Kitagwa, T., & Ueda, T. (2016). Low-frequency Exercise and Vitamin D Supplementation Reduce Falls Among Institutionalized Frail Elderly. International Journal of Gerontology10(4), 202-206.

[4] Kalyani RR, Stein B, Valiyil R, Manno R, Maynard JW, Crews DC. Vitamin D treatment for the prevention of falls in older adults: systematic review and meta-analysis. Journal of the American Geriatrics Society. 2010;58:1299-1310

Vitamine D en botbreuken