B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Hoge doseringen vitamine D

Hoge doseringen vitamine D

Vitamine D heeft een positieve invloed op je immuunsysteem en zorgt mede voor een goede weerstand. Een tekort aan vitamine D kan invloed hebben op je gezondheid. Voor bepaalde groepen mensen is de overheid al jaren duidelijk over het gebruik van vitamine D supplementen. De Gezondheidsraad adviseert kinderen tot 4 jaar, vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 extra vitamine D te slikken. Ook gesluierde vrouwen, mensen die niet dagelijks tussen 11.00 en 15.00 uur buiten komen en mensen met een getinte huidskleur moeten volgens de Gezondheidsraad extra vitamine D nemen. Het gaat hier om hoeveelheden van 10 en 20 microgram. Heeft het zin om meer slikken dan de aanbevolen dosering en is dat veilig?

Inname boven de aanbevolen dosering

In het nieuws hoor je soms dat je niet meer vitamine D moet nemen dan de aanbevolen dosering. Of dat meer slikken dan de aanbevolen dosering niet nuttig is.

Dit klopt niet. Bij mensen met een laag normale waarde, kan een inname van boven de 20 microgram per dag juist nuttig zijn om weer een optimale hoeveelheid vitamine D in het lichaam te bereiken. Hoeveelheden van boven de aanbevolen 10 of 20 microgram zijn veilig en kunnen geen kwaad.

Maximale hoeveelheid vitamine D

De maximale dosering in supplementen is 75 microgram per dag. Dit is een officieel geldende norm die in Nederland is vastgesteld en veilig is bevonden. Je kunt dus veilig dagelijks 75 microgram vitamine D gebruiken.

Verschil tussen aanbevolen dosering en maximale hoeveelheid

Tussen de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) en de maxime hoeveelheid zit een verschil. De ADH is de ondergrens om gebrekziekten te voorkomen, zoals scheurbuik bij een groot tekort aan vitamine C of rachitis bij een ernstig vitamine D tekort. De ADH zorgt nog niet voor een optimale gezondheidssituatie. Daarvoor zijn soms hogere doseringen nodig, bijvoorbeeld als je een vitamine D tekort hebt. 

Waarom extra vitamine D?

Vitamine D is belangrijk om je weerstand op peil te houden en om spierkracht te behouden. Dit eerste is in de wintertijd geen overbodige luxe. Bij mensen die gevoelig zijn voor een winterdipje of neerslachtig zijn, kan extra vitamine D ondersteuning bieden.

Vitamine D is één van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Dat gebeurt in de huid onder invloed van zonlicht. Aangezien de zon in de wintermaanden in Nederland onvoldoende kracht heeft voor de aanmaak van vitamine D, wordt er vaak een voedingssupplement aangeraden.


Lees ook: Moet ik bij vitamine D vitamine K slikken?

Hoge doseringen vitamine D