Visolie

Visolie wordt gewonnen uit vette vis en bevat de omega-3 vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. EPA en DHA staan ook bekend als de visvetzuren.

Wat doet Visolie voor je gezondheid?

Visolie bevat vaak een combinatie van EPA en DHA. EPA en DHA zijn essentiële vetzuren: je moet ze via voeding binnenkrijgen omdat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken. DHA is goed voor het gezichtsvermogen en de hersenen. De combinatie van EPA en DHA samen is goed voor de bloeddruk en het hart.

Kijk hier voor meer informatie over de gezondheidseffecten van de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

Visolie in voeding

Vooral de vette vissoorten bevatten veel omega-3 vetzuren, zoals zalm, haring en forel. Witvis bevat minder omega-3 vetzuren. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert om één keer per week een portie vette vis te eten, zoals makreel, haring, zalm, ansjovis of sardines.

Visolie in voedingssupplementen

Veel voedingssupplementen met visolie zijn capsules die je kan slikken. Visolie is ook vloeibaar verkrijgbaar, met of zonder smaakje, die je via een lepel of gemengd met een andere vloeistof kan innemen.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Lage inname met voeding

Lukt het jou niet om één keer per week een portie vette vis te eten? Dan is het nuttig om dagelijks visolie te nemen, om zo voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen.

Hart en bloedvaten

De vetzuren EPA en DHA zijn goed voor hart en bloedvaten. Allebei de vetzuren dragen bij aan het behoud van een goede bloeddruk en een normaal vetgehalte in het bloed.

Senioren

De vetzuren EPA en DHA zijn belangrijke bouwstenen van de hersenen. Hierdoor kunnen senioren baat hebben bij het consumeren van extra omega-3 vetzuren. Ook zijn er aanwijzingen dat EPA en DHA een positief effect hebben op het concentratievermogen en het geheugen.

Zwangere vrouwen

De omega-3 vetzuren DHA en EPA dragen bij aan de ontwikkeling van hersenen en het gezichtsvermogen van het ongeboren kind. De inname van omega-3 vetzuren uit je voeding kun je verhogen met visoliecapsules.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Visolie?

Het noodzakelijk om elke dag een bepaalde hoeveelheid EPA en DHA in te nemen om een gezondheidseffect te behalen. Op het etiket staat vermeld hoeveel je van het voedingssupplement moet gebruiken. Het is belangrijk om nooit meer dan 5 gram EPA en DHA samen per dag te gebruiken.

Hoeveel Visolie per dag?

De gezondheidsraad adviseert voor volwassenen om per dag 200 milligram EPA en DHA- vetzuren binnen te krijgen. Dit staat ongeveer gelijk aan één keer per week vette vis eten.