Tryptofaan

Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat het lichaam niet zelf kan aanmaken. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten, één van de belangrijke bestanddelen waaruit mensen, dieren en planten zijn opgebouwd.

Wat doet Tryptofaan voor je gezondheid?

Tryptofaan is een voorloperstof van vitamine B3 (niacine) en 5-HTP (5-hydroxytryptofaan). Die laatste kan door het lichaam worden omgezet in serotonine en melatonine. Serotonine is een neurotransmitter, een stof die een rol heeft in zenuw- en hersencellen en betrokken is bij de overdracht van prikkels. Het wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Melatonine helpt om goed in slaap te vallen.

In voedingssupplementen komt vaak 5-HTP voor, in plaats van tryptofaan, omdat 5-HTP niet eerst omgezet hoeft te worden in het lichaam en het daarom een directere werking heeft. Hieronder staan dan ook de gezondheidseffecten van 5-HTP benoemd.

5-HTP wordt veelal gewonnen uit de zaden van de plant Griffonia simplicifolia.

Het volgende gezondheidseffect kan op de verpakking van voedingssupplementen met 5-HTP uit Griffonia simplicifolia staan. Bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld door de Europese Commissie:

  • Voor een goede werking van het zenuwstelsel

Tryptofaan in voeding

Het aminozuur L-tryptofaan komt veel voor in eiwitrijke voeding, zoals melk, kaas, gevogelte. Maar ook in bijvoorbeeld chocolade en zonebloempitten zit veel tryptofaan. De dagelijkse voeding bevat naar schatting 0,5 tot 2 gram tryptofaan.

Tryptofaan in voedingssupplementen

Zoals eerder benoemd wordt 5-HTP vaker toegevoegd aan voedingssupplementen, omdat deze stof niet eerst door het lichaam hoeft te worden omgezet. Maar ook tryptofaan wordt toegevoegd aan voedingssupplementen, vaak in combinatie met magnesium en vitamine B6, omdat deze stoffen  nodig zijn voor de omzetting van tryptofaan in serotonine.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Bijvoorbeeld in een periode van stress of neerslachtigheid kan een aanvulling met tryptofaan nuttig zijn.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Tryptofaan?

Tryptofaan

Het is verstandig om voedingssupplementen met tryptofaan niet te gebruiken in combinatie met middelen die de hersenwerking beïnvloeden, bijvoorbeeld slaapmiddelen en/of antidepressiva.

5-HTP

Vermijd gebruik van 5-HTP tijdens zwangerschap en borstvoeding en gebruik het supplement niet in combinatie met medicijnen die de hersenstofwisseling beïnvloeden, zoals antidepressiva en kalmerende middelen.

Veilige inname

De veilige inname van tryptofaan met voedingssupplementen is volgens de Nederlandse Gezondheidsraad 0,6 gram per dag voor volwassenen.

Hoeveel Tryptofaan per dag?

Voor gezonde volwassenen geldt dat zij, volgens een aanbeveling van de Gezondheidsraad, 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Wanneer je voldoende gevarieerd eet, met zowel dierlijke- als plantaardige eiwitten, haal je waarschijnlijk voldoende eiwitten uit je dagelijkse voeding.