Spirulina

Spirulina is een alg die vele soorten vitamines, mineralen en eiwitten bevat. Om die reden wordt het gebruikt als aanvulling op de voeding, bijvoorbeeld bij zeer laagcalorische diëten.

Spirulina supplementen kunnen twee soorten cyanobacteriën bevatten, ook wel blauwalgen genoemd: Arthrospira platensis en Arthrospira maxima. Oorspronkelijke groeit spirulina in mineraalrijke zoutwatermeren. Tegenwoordig wordt de alg gekweekt, vooral in Noord-Amerika en Azië.

Wat doet Spirulina voor je gezondheid?

De volgende gezondheidseffecten kunnen op de verpakking van voedingssupplementen met spirulina staan. Bewijs voor deze gezondheidseffecten wordt nog beoordeeld door de Europese Commissie:

  • Voor energie bij vermoeidheid
  • Spirulina draagt bij aan het behoud en de opbouw van spieren
  • Het draagt bij tot de instandhouding van normale bloedsuikergehalten
  • Het vermindert het hongergevoel en ondersteunt de gewichtsbeheersing
  • Antioxidant werking, ter bescherming van gezonde cellen en weefsels
  • Spirulina ondersteunt het immuunsysteem

Waar moet ik op letten bij gebruik van Spirulina?

Er zijn onvoldoende gegevens bekend over gebruik van spirulina tijdens zwangerschap en borstvoeding. Raadpleeg je arts of apotheker bij medicijngebruik en ziekte.

Goed om te weten

In tegenstelling tot de meeste andere algen, zoals bijvoorbeeld chlorella, heeft spirulina een zachte celwand, waardoor de voedingsstoffen in de alg gemakkelijker in ons maagdarmkanaal beschikbaar zijn.

Er zijn verschillende toedieningsvormen en doseringen van spirulina in voedingssupplementen. Probeer welk supplement en welke dosering voor jou werkt. Kijk voor meer informatie over de verschillende toedieningsvormen en onderzoek naar de effecten van kruiden op de pagina Kwaliteit kruiden.