B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Visolie

visolie

Visolie wordt gewonnen uit vette vis en bevat de omega-3 vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. EPA en DHA staan ook bekend als de visvetzuren.

Wat doet Visolie voor je gezondheid?

Visolie bevat vaak een combinatie van EPA en DHA. EPA en DHA zijn essentiële vetzuren: je moet ze via voeding binnenkrijgen omdat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken. DHA is goed voor het gezichtsvermogen en de hersenen. De combinatie van EPA en DHA samen is goed voor de bloeddruk en het hart.

Kijk voor meer informatie over de gezondheidseffecten van de vetzuren EPA en DHA op de omega-3 pagina.

Visolie in voeding

Vooral de vette vissoorten bevatten veel omega-3 vetzuren, zoals zalm, haring en forel. Witvis bevat minder omega-3 vetzuren. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert om één keer per week een portie vette vis te eten, zoals makreel, haring, zalm, ansjovis of sardines.

Visolie in voedingssupplementen

Veel voedingssupplementen met visolie zijn capsules die je kan slikken. Visolie is ook vloeibaar verkrijgbaar, met of zonder smaakje, die je via een lepel of gemengd met een andere vloeistof kan innemen.

Wanneer is een aanvulling met Visolie nuttig?

Een aanvulling met een visolie supplement is in meerdere situaties nuttig. Bijvoorbeeld voor mensen die geen vis eten, zwangere vrouwen, kinderen en ouderen. Lees meer over wanneer een supplement met omega-3 vetzuren nuttig is op de omega-3 pagina.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Visolie?

Het noodzakelijk om elke dag een bepaalde hoeveelheid EPA en DHA in te nemen om een gezondheidseffect te behalen. Op het etiket staat vermeld hoeveel je van het voedingssupplement moet gebruiken. Het is belangrijk om nooit meer dan 5 gram EPA en DHA samen per dag te gebruiken.

Hoeveel Visolie per dag?

De gezondheidsraad adviseert voor volwassenen om per dag 200 milligram EPA en DHA- vetzuren binnen te krijgen. Dit staat ongeveer gelijk aan één keer per week vette vis eten.

Veelgestelde vragen

Bevat visolie zware metalen?

Visolie wordt vaak tijdens het productie proces gezuiverd, waardoor verontreinigingen, zoals zware metalen, verwijderd worden. Daarnaast is voor voedingssupplementen met visolie het maximumgehalte voor kwik lager, dan voor verse vis. Lees meer over verontreinigingen in verse vis.

Heeft visolie nemen voordelen voor sporters?

Uit onderzoek is gebleken dat een hoge dosis visolie kan helpen bij sneller herstel en minder spierpijn na een intensieve sportoefening, zoals squaten. Er is echter meer onderzoek nodig om dit te bevestigen. Lees meer over visolie bij sneller herstel na sporten.

Bestaat er ook vegetarische visolie?

Visolie is afkomstig van vissen en is daarom niet vegetarisch. Er bestaat wel een vegetarisch alternatief voor visolie, namelijk algenolie. Algenolie is plantaardig en bevat net zoals visolie de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

visolie