B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Gammalinoleenzuur (GLA)

Gammalinoleenzuur (GLA) is een omega-6 vetzuur afkomstig uit zaden van de teunisbloem, de borageplant en zwarte bessen. De zaden van deze planten werden vroeger in Noord- en Zuid- Amerika gebruikt bij diverse ongemakken.

GLA komt nauwelijks in de dagelijkse voeding voor. Het lichaam maakt dit vetzuur zelf aan uit linolzuur, dat wel veel voorkomt in voeding, zoals zonnebloemolie. In sommige situaties kan extra GLA zinvol zijn, ter aanvulling op de voeding.

Wat doet Gammalinoleenzuur (GLA) voor je gezondheid?

Omdat GLA voornamelijk wordt gewonnen uit planten zoals de teunisbloem en de borageplant, zijn onderstaande gezondheidseffecten op deze planten van toepassing.

De volgende gezondheidseffecten kunnen op de verpakking van voedingssupplementen met GLA staan. Bewijs voor deze gezondheidseffecten wordt nog beoordeeld door de Europese Commissie:

  • GLA helpt bij behoud van een gezonde huid en bindweefsel
  • Het ondersteunt een gezond hart en soepele bloedvaten
  • GLA ondersteunt het immuunsysteem
  • Helpt bij ongemakken rondom de menstruatie, zoals stemmingswisselingen, gespannen borsten of eetbuien
  • GLA helpt bij het reguleren van het metabolisme
  • Het is goed voor de nierfunctie en urinewegen

Waar moet ik op letten bij gebruik van Gammalinoleenzuur (GLA)?

Geen aanvullende adviezen voor gebruik. Wanneer je GLA via een kruidensupplement inneemt gelden er soms andere adviezen. Zie pagina over Teunisbloem.

Goed om te weten

Er zijn verschillende toedieningsvormen en doseringen van GLA uit teunisbloemolie of borage in voedingssupplementen. Probeer welk supplement en welke dosering voor jou werkt.