B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Algenolie

Algenolie

Algenolie wordt gewonnen uit zeealgen (bijvoorbeeld Crypthecodinium, Nannochloropsis, Schizochytrium, Prototheca of Ulkenia). Algenolie bevat de omega-3 vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren noemen we ook wel meervoudig onverzadigde vetzuren. Algenolie is een plantaardige bron van omega-3 vetzuren en daarom geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Wat doet Algenolie voor je gezondheid?

EPA en DHA zitten vaak gecombineerd in algenolie. De vetzuren EPA en DHA zijn essentieel: je moet ze via voeding binnenkrijgen. Je lichaam kan ze namelijk niet zelf aanmaken. DHA is gunstig voor de hersenen en het gezichtsvermogen. EPA en DHA zijn samen goed voor de bloeddruk en het hart.

Kijk voor meer informatie over EPA en DHA en de gezondheidseffecten ervan op de omega-3 vetzuren pagina.

Algenolie in voeding

Algen en zeewieren bevatten een kleine hoeveelheid EPA en DHA. Enkele voorbeelden van zeewieren die je kunt eten zijn norivellen, wakame en kelp. Gedroogd zeewier kun je bijvoorbeeld gebruiken om een maaltijd op smaak te brengen.

Algenolie in voedingssupplementen

Algenolie supplementen zijn verkrijgbaar als capsules die je in kunt nemen. Ook is algenolie te verkrijgen in vloeibare vorm, dat je in kunt nemen via een lepel of met een andere vloeistof gemengd.

Wanneer is een aanvulling met Algenolie nuttig?

Een aanvulling met algenolie is in meerdere situaties nuttig. Bijvoorbeeld voor mensen die geen vis eten, zwangere vrouwen, kinderen en ouderen. Lees meer over wanneer een supplement met algenolie nuttig is op de omega-3 pagina.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Algenolie?

Voordat een bepaald gezondheidseffect bereikt kan worden is een bepaalde inname van EPA en DHA nodig. Op het etiket van een voedingssupplement staat vermeld hoeveel je er van moet gebruiken. Het is belangrijk om nooit meer dan 5 gram EPA en DHA samen per dag te gebruiken.

Hoeveel Algenolie per dag?

De geadviseerde hoeveelheid voor volwassenen bedraagt 200 milligram EPA en DHA vetzuren per dag.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen algen- vis- en krillolie?

Het grootste verschil is de herkomst. Algenolie wordt gemaakt van zee-algen, visolie van vette vissoorten en krillolie van krill, een klein garnaalachtig schaaldiertje. Ze bevatten alle drie de omega-3 vetzuren EPA en DHA. Lees meer over het verschil tussen algen-, vis- en krillolie.

Is algenolie vegetarisch?

Algenolie wordt gewonnen uit micro zeealgen. Deze microalgen worden speciaal gekweekt voor het maken van algenolie. Algenolie is helemaal plantaardig en daarmee ook geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Is algenolie duurzaam?

Algenolie draagt niet bij aan overbevissing. Commerciële visserij is één van de grootste bedreigingen voor het milieu[1]. Daarnaast is productie van algenolie zelf ook duurzaam. Algen hebben weinig voedingsstoffen nodig om te overleven en worden door middel van licht gekweekt. De algen nemen CO op en zetten dit om in voedingsstoffen. Algenolie is daarom duurzamer dan visolie.

[1] Milieu Centraal

Waarom bevat algenolie minder EPA dan visolie?

De microalgen waaruit algenolie wordt gemaakt bevatten van nature meer DHA dan EPA. Visolie bevat meer EPA doordat de vissen, die de DHA rijke microalgen eten, zelf naar behoefte DHA in EPA om kunnen zetten. Dit is de reden waarom voedingssupplementen met algenolie minder EPA bevatten dan voedingssupplementen met visolie.

Het menselijk lichaam is niet in staat om DHA in EPA om te zetten, maar wanneer je extra DHA binnen krijgt verbruikt het lichaam minder EPA. Hierdoor stijgt de hoeveelheid EPA in je bloed toch[1]. EPA en DHA kun je ook via een andere bron binnenkrijgen; het menselijk lichaam is namelijk wel in staat om, alfa-linoleenzuur (ALA), een ander omega-3 vetzuur, in kleine hoeveelheden om te zetten in EPA en DHA. Dit proces is echter erg inefficiënt. ALA komt voornamelijk voor in lijnzaadolie en walnoten.

[1] Metherel, A. H., Irfan, M., Klingel, S. L., Mutch, D. M., & Bazinet, R. P. (2019). Compound-specific isotope analysis reveals no retroconversion of DHA to EPA but substantial conversion of EPA to DHA following supplementation: a randomized control trial. The American journal of clinical nutrition, 110(4), 823-831.

Algenolie