B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Overige supplementen

Overige voedingssupplementen zijn supplementen die andere stoffen bevatten dan vitamines, mineralen of kruiden. Deze supplementen vormen een erg grote groep met bijvoorbeeld aminozuren, probiotica en glucosamine. Wist je dat veel stoffen betrokken zijn bij belangrijke processen in je lichaam? Vaak kan het lichaam de stoffen zelf in een bepaalde hoeveelheid aanmaken, maar sommige kun je alleen via je voeding binnenkrijgen. Het is daarom belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. In de groep overige voedingssupplementen zitten ook stoffen die van nature niet in je lichaam voorkomen, maar die wel een effect kunnen hebben op je gezondheid. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan rodegistrijst dat helpt je cholesterol gehalte op peil te houden. Hieronder vertellen we wanneer een aanvulling met deze groep supplementen nuttig kan zijn.

Wanneer gebruik je overige voedingssupplementen?

Als je via voeding onvoldoende binnenkrijgt

Een aanvulling met een supplement kan nuttig zijn als je niet genoeg via de voeding binnen krijgt. Zo is bijvoorbeeld een aanvulling met omega-3 vetzuren nuttig voor mensen die geen vis eten en voor vegetariërs, omdat zij de omega-3 vetzuren EPA en DHA niet via de voeding binnenkrijgen. Ook kan je lichaam in sommige situaties een grotere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen hebben, waardoor het lastig kan zijn om genoeg met voeding binnen te krijgen. Bij fanatiek sporten kan daarom bijvoorbeeld een aanvulling met aminozuren nuttig zijn door een verhoogde eiwitbehoefte voor spierherstel.

Voedingssupplementen

Wanneer je lichaam niet genoeg aanmaakt

In sommige situaties kan het zijn dat het lichaam minder van een bepaalde stof aanmaakt. Bijvoorbeeld bij het ouder kan een aanvulling met co-enzym Q10 of collageen nuttig zijn. Sommige mensen maken van zichzelf minder van bepaalde spijsverteringsenzymen aan. Een aanvulling hiermee kan dan ook nuttig zijn.

Ook kan het zijn dat je lichaam in een bepaalde situatie een hogere behoefte heeft aan een stof dan dat het kan aanmaken. Denk bijvoorbeeld aan creatine voor (kracht)sporters of aan antioxidanten tijdens een stressvolle periode.  

Voor een specifiek gezondheidseffect

Bepaalde ingrediënten kun je in specifieke situaties nemen om je gezondheid te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan plantensterolen en rodegistrijst die het cholesterolgehalte kunnen ondersteunen of aan isoflavonen die tijdens de overgang kunnen helpen.

Deze stoffen worden veel gebruikt in voedingssupplementen: