Melatonine

Melatonine is een stof die door ons lichaam gemaakt wordt om het ritme van slapen en wakker zijn te reguleren. De productie vindt plaats in de pijnappelklier, een kleine klier in de hersenen.

De aanmaak van melatonine in het lichaam is gekoppeld aan de hoeveelheid licht. Wanneer de hoeveelheid licht afneemt, komt de productie van melatonine op gang. Melatonine wordt dus ’s avonds en ’s nachts geproduceerd. Voor het lichaam is dit het signaal om te gaan slapen.

Wat doet Melatonine voor je gezondheid?

Melatonine heeft de volgende wetenschappelijk bewezen effecten voor de gezondheid:

  • Melatonine zorgt dat je sneller in slaap valt
  • Melatonine helpt bij het verlichten van gevoelens van jetlag

Melatonine in voeding

Melatonine zit in onder andere in tomaten, kersen en pistachenootjes. Je lichaam maakt melatonine grotendeels zelfs aan, de bijdrage van melatonine uit voeding is klein.

Melatonine in voedingssupplementen

Melatonine is verkrijgbaar als voedingssupplement in de vorm van capsules.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Tijdens drukke periodes

Melatoninesupplementen zijn bedoeld om te gebruiken tijdens korte periodes waarin een goede nachtrust gewenst is. Bijvoorbeeld tijdens een drukke periode met tentamens. Melatonine kan je helpen om sneller in slaap te vallen.

Bij jetlag

Melatonine is in te zetten bij jetlag of gedurende ploegendiensten. Het helpt bij het verlichten van gevoelens van jetlag of het verbeteren van het dag-nacht ritme.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Melatonine?

Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je ontspannen bent, je hoofd leegmaakt en regelmaat in je dag- en nachtritme hebt. Een melatoninesupplement neemt men kort (1 à 2 uur) voor het slapen gaan in. Bij gebruik van een melatoninesupplement met meer dan 0,3 milligram is het volgende gebruiksadvies voor melatonine van toepassing:

Innemen kort (1 à 2 uur) voor het slapen gaan. Gebruik wordt afgeraden, tenzij anders geadviseerd:

  • Voor kinderen jonger dan 12 jaar
  • Bij zwangerschap en borstvoeding
  • Gedurende een aaneengesloten periode langer dan 3 weken
  • Bij gebruik van geneesmiddelen die inwerken op de hersenen

Voor melatonine supplementen bedoeld voor jetlag zijn vanwege de korte gebruiksperiode de laatste twee adviezen niet van toepassing.

Meer informatie over melatonine staat hier: Factsheet melatonine

Hoeveel Melatonine per dag?

Het is wetenschappelijk bewezen dat een dosering van 1 mg per dag helpt bij het sneller in slaap vallen en een dosering van 0,5 mg bij verlichting van gevoelens van jetlag.