Lysine

Lysine is een aminozuur dat het lichaam niet zelf kan maken, maar dat we via de voeding moeten binnenkrijgen. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten, één van de belangrijke bestanddelen waaruit mensen, dieren en planten zijn opgebouwd.

Wat doet Lysine voor je gezondheid?

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van extra toegevoegde aminozuren in voeding en supplementen. Er zijn aanwijzingen dat lysine de volgende gezondheidseffecten heeft in het lichaam:

  • Voedingssupplementen met lysine worden veel gebruikt ter verzorging van lipblaasjes
  • Lysine is mogelijk goed voor het concentratievermogen, de groei van bindweefsel en botten en het afweersysteem
  • Ook is het mogelijk gunstig in stresssituaties

Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om deze effecten te bewijzen.

Lysine in voeding

In vlees, vis, zuivelproducten, eieren en sommige planten, zoals soja en andere peulvruchten zit lysine. In de meeste groente en granen komt geen lysine voor.

Lysine in voedingssupplementen

Lysine wordt vaak als enkelvoudig supplement verkocht, of in combinatie met vitamine C.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Omdat je lichaam geen essentiële aminozuren zoals lysine aanmaakt, is het belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt via je voeding. Vlees en zuivel zijn belangrijke bronnen van lysine. Bij een vegetarisch of veganistisch dieet kan een aanvulling met lysine supplementen nuttig zijn.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Lysine?

Lysine maakt gebruik van hetzelfde transporteiwit voor de opname in de darmen als arginine. Wanneer je voldoende lysine wilt innemen is het belangrijk om voedsel te vermijden dat rijk is aan arginine. Arginine zit veel in chocolade, pinda’s, champignons, diverse zaden en noten en in graanproducten (o.a brood, tarweproducten, haver, rijst).

Veilige inname

De veilige inname van lysine uit voedingssupplementen is 3,7 gram per dag voor volwassenen.

Hoeveel Lysine per dag?

Voor gezonde volwassenen geldt dat zij, volgens een aanbeveling van de Gezondheidsraad, 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Wanneer je voldoende gevarieerd eet, met zowel dierlijke- als plantaardige eiwitten, haal je waarschijnlijk voldoende eiwitten uit je dagelijkse voeding.

Voor de bovengenoemde gezondheidseffecten is een dosering van 500 tot 2.000 milligram lysine per dag aanbevolen.