B-vitamines Bètacaroteen Choline Multivitamine Vitamine A Vitamine B1 (thiamine) Vitamine B11 (foliumzuur) Alle vitamines
Calcium Chloride Chroom Fosfor IJzer Jodium Kalium Alle mineralen
Artisjok Ashwagandha Astragalus Boswellia Brandnetel Canadese geelwortel Chlorella Alle kruiden
Alfalinoleenzuur (ALA) Alfaliponzuur Algenolie Antioxidanten Arginine Astaxanthine BCAA Alle overig

Valeriaan

Valeriaan (Valeriana officinalis) is een plant, waarvan de wortel rustgevende eigenschappen heeft. Om deze reden werd het duizenden jaren geleden al gebruikt door de oude Grieken. De wortel wordt nu verwerkt in voedingssupplementen of er wordt thee van gemaakt.

Wat doet Valeriaan voor je gezondheid?

De volgende gezondheidseffecten kunnen op de verpakking van voedingssupplementen met valeriaan staan. Bewijs voor deze gezondheidseffecten wordt nog beoordeeld door de Europese Commissie.

  • Valeriaan bevordert een natuurlijke gezonde nachtrust en helpt bij het in slaap vallen
  • Het ondersteunt de geestelijke balans bij stresssituaties
  • Valeriaan, ter ondersteuning van het hart en soepele bloedvaten en voor behoud van een goede bloeddruk
  • Het ondersteunt een gezonde spijsvertering
  • En is goed voor het geheugen

Voedingssupplementen met valeriaan zijn goed te gebruiken bij geestelijke spanning en stresssituaties. Bijvoorbeeld wanneer je opziet tegen een examen.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Valeriaan?

Bij gebruik van alcohol, cafeïne of kalmerende middelen

Het effect van valeriaan in het lichaam kan worden beïnvloed door gelijktijdig gebruik van kalmerende middelen, alcohol of cafeïne bevattende dranken.

Medicijngebruik

Raadpleeg eerst een deskundige bij gelijktijdig gebruik van andere middelen die het centrale zenuwstelsel beïnvloeden, zoals antidepressiva.

Zwangerschap

Vermijd gebruik van valeriaan tijdens zwangerschap en borstvoeding.

Autorijden

Overmatig gebruik van valeriaan kan mogelijk de rijvaardigheid beïnvloeden. Het is daarom niet verstandig om in de auto te stappen als je veel valeriaan hebt gebruikt.

Goed om te weten

Er zijn verschillende toedieningsvormen en doseringen van valeriaan in voedingssupplementen. Probeer welk supplement en welke dosering voor jou werkt. Kijk voor meer informatie over de verschillende toedieningsvormen en onderzoek naar de effecten van kruiden op de pagina Kwaliteit kruiden.