Fenylalanine

Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat het lichaam niet zelf kan maken, maar dat we via de voeding moeten binnenkrijgen. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten, één van de belangrijke bestanddelen waaruit mensen, dieren en planten zijn opgebouwd.

Wat doet Fenylalanine voor je gezondheid?

Fenylalanine is onder andere nodig voor de aanmaak van de neurotransmitters dopamine, adrenaline en noradrenaline in de hersenen. Deze neurotransmitters hebben belangrijke functies in het lichaam.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van extra toegevoegde aminozuren in voeding en supplementen. Er zijn aanwijzingen dat fenylalanine de volgende gezondheidseffecten heeft in het lichaam:

  • Fenylalanine draagt bij aan een goede gemoedstoestand
  • Ondersteunt een heldere geest bij geestelijke inspanning

Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om deze effecten te bewijzen.

Fenylalanine in voeding

In vlees, vis, eieren en in zuivelproducten zoals kaas, melk en yoghurt komt fenylalanine voor. In chocolade komen kleine hoeveelheden voor. Veel voedingsmiddelen met aspartaam, zoals kauwgom, suikervrije snacks en light frisdranken, bevatten fenylalanine. De zoetstof aspartaam bestaat namelijk uit twee aminozuren, waar fenylalanine er één van is. Desondanks is aspartaam geen belangrijke bron van fenylalanine in de voeding,

Op verpakkingen van voedingsmiddelen met aspartaam staat de volgende tekst: ‘bevat een bron van fenylalanine’. Dit is wettelijk verplicht omdat voor mensen met fenylketonurie (PKU) een inname van fenylalanine schadelijk kan zijn. Zij moeten goed weten welke producten een bron zijn van fenylalanine.

Fenylalanine in voedingssupplementen

Fenylalanine komt in 3 vormen voor: L-fenylalanine, D-fenylalanine en een mengsel van beide: DL-fenylalanine. In voeding komt de vorm L-fenylalanine voor, veel van de gezondheidseffecten zijn toe te schrijven aan deze vorm. Fenylalanine wordt vaak als enkelvoudig voedingssupplement verkocht, in de vorm van capsules of poeder.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Omdat je lichaam geen essentiële aminozuren zoals l-fenylalanine aanmaakt, is het belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt via je voeding. Vlees en zuivel zijn belangrijke bronnen van fenylalanine. Bij een vegetarisch of veganistisch dieet kan een aanvulling met fenylalanine supplementen nuttig zijn.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Fenylalanine?

Mensen met fenylketonurie (PKU) mogen geen fenylalanine innemen, omdat zij dit niet kunnen afbreken en vergiftigingsverschijnselen ervaren. Er zijn onvoldoende gegevens over veiligheid van fenylalanine tijdens zwangerschap en borstvoeding, bij hoeveelheden die hoger zijn dan je normaliter met voeding kunt binnenkrijgen. Raadpleeg je arts of apotheker bij ziekte of medicijngebruik.

Veilige inname

De veilige inname van fenylalanine met voedingssupplementen is volgens de Nederlandse Gezondheidsraad 2,6 gram per dag voor volwassenen.

Hoeveel Fenylalanine per dag?

Voor gezonde volwassenen geldt dat zij, volgens een aanbeveling van de Gezondheidsraad, 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Wanneer je voldoende gevarieerd eet, met zowel dierlijke- als plantaardige eiwitten, haal je waarschijnlijk voldoende eiwitten uit je dagelijkse voeding.

Voor het bovengenoemde gezondheidseffect is een dosering van 400 tot 800 milligram fenylalanine per dag aanbevolen.