Collageen

Collageen is een eiwit dat je lichaam zelf aanmaakt. Het is een onderdeel van je bindweefsel en je huid. Het zorgt bijvoorbeeld voor de stevigheid en elasticiteit van je huid. Collageen zit ook in je botten, pezen, bloedvaten en kraakbeen. Als je ouder wordt maakt je lichaam minder collageen aan.

Wat doet Collageen voor je gezondheid?

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van collageen in voeding en supplementen. Er zijn aanwijzingen dat collageen de volgende gezondheidseffecten heeft in het lichaam:

  • Behoud van de normale structuur, elasticiteit en uiterlijk van de huid
  • Goed voor de opbouw van kraakbeen (in de gewrichten)

Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om deze effecten te bewijzen.

Collageen in voeding

Voedingsmiddelen gemaakt van vlees of vis, zoals bouillon en gelatine bevatten veel collageen. Een portie bouillon van 200ml getrokken van botten, bevat ongeveer 4 gram collageen.

Ook de huid van vis bevat veel collageen. Als je bijvoorbeeld sardines, ansjovis of makreel met huid eet krijg je collageen binnen.

Als je dagelijkse voeding voldoende eiwitten, vitamine C, zink, selenium, zwavel en koper bevat kan je lichaam zelf genoeg collageen aanmaken.

Collageen in voedingssupplementen

Collageen supplementen zijn verkrijgbaar als tabletten die je in kunt nemen of als poeder dat je kunt mengen met water of vruchtensap. Soms zitten er in supplementen met collageen ook andere ingrediënten zoals vitamine C.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Huid en gewrichten

Je lichaam maakt collageen zelf aan. Wanneer je je huid of gewrichten wilt ondersteunen kan een aanvulling met collageen nuttig zijn.

Ouder worden en andere factoren

Als je ouder wordt maakt je lichaam minder collageen aan. Ook als je veel in de zon zit, rookt of een ongezonde leefstijl hebt neemt de aanmaak van collageen in je lichaam af. In deze situaties kan een aanvulling met collageen nuttig zijn.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Collageen?

Collageen wordt gemaakt van vis of rund. Als je een allergie hebt voor vis kun je geen supplementen met collageen gemaakt van vis gebruiken. Het is niet altijd duidelijk op het etiket waar het collageen van gemaakt is. Gebruik het supplement niet wanneer je een allergie hebt voor vis en je niet zeker bent of het collageen van vis is gemaakt of niet. Ook als je vegetariër of veganist bent is een supplement met collageen niet geschikt.

Veilige inname

Er is geen veilige bovengrens vastgesteld voor supplementen met collageen.

Hoeveel Collageen per dag?

Er zijn geen officiële aanbevelingen voor de hoeveelheid collageen. Het wordt gebruikt om de hierboven genoemde gezondheidseffecten. Meestal krijg je met een voedingssupplement met collageen in tabletvorm kleine hoeveelheden collageen binnen. Als je collageen in poedervorm gebruikt krijg je meestal grotere hoeveelheden binnen die kunnen bijdragen aan je totale eiwitinname.

Voor gezonde volwassenen geldt dat zij, volgens een aanbeveling van de Gezondheidsraad, 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Wanneer je voldoende gevarieerd eet, met zowel dierlijke- als plantaardige eiwitten, haal je in het algemeen waarschijnlijk voldoende eiwitten uit je dagelijkse voeding. Intensief sporten kan je behoefte aan eiwit vergroten.