Choline

Choline is een belangrijke voedingsstof en wordt ook wel een half-vitamine genoemd, omdat ons lichaam zelf slechts kleine hoeveelheden aanmaakt. De rest van de benodigde choline moeten we via onze voeding binnenkrijgen. Pasgeboren baby’s kunnen choline nog niet zelf produceren. Al vrij snel na de geboorte maakt het lichaam zelf choline aan.

Wat doet Choline voor je gezondheid?

Choline heeft de volgende wetenschappelijk bewezen effecten voor de gezondheid:

  • Choline is goed voor de lever
  • Het draagt bij aan het homocysteïnemetabolisme
  • Choline draagt bij aan de structuur van celmembranen

Choline heeft een rol in de productie en afbraak van homocysteïne. Een te hoog homocysteïne gehalte in het lichaam is niet goed voor hart en bloedvaten, hersenen, gewrichten en botten.

Choline in voeding

Choline komt in veel voedingsmiddelen voor, voornamelijk in dierlijke producten. Bronnen rijk aan choline zijn eieren, melk en rood vlees. Een ei bevat ongeveer 200 milligram choline. De half-vitamine wordt vaak toegevoegd aan babyvoeding en is van nature aanwezig in moedermelk, mits de moeder voldoende choline binnenkrijgt.

Choline in voedingssupplementen

Choline komt als voedingssupplement voor in de vorm van poeder of capsules waar de poeder in is verwerkt. Choline komt ook vaak voor in een multivitamine.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Vegetariërs en veganisten

Omdat choline voornamelijk in dierlijke producten zit, hebben vegetariërs en veganisten baat bij een supplement met choline.

Zwangerschap

Bij zwangerschap is de behoefte aan choline vergroot. Choline is nodig voor een goede ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van het kindje. Onvoldoende inname van choline tijdens de zwangerschap kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van het kindje.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Choline?

Tekort choline

Bij een langdurig te lage inname van choline kun je last krijgen van leververvetting en een verminderd geheugen en concentratievermogen. Een cholinetekort tijdens de zwangerschap vergroot de kans op het ontstaan van neurale buisdefecten en heeft een negatieve invloed op het geheugen van het ongeboren kindje.

Veilige inname

De veilige inname van choline is 3.500 milligram voor volwassenen.

Hoeveel Choline per dag?

De Gezondheidsraad adviseert een dagelijkse inname van 400 milligram choline voor volwassenen. De Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA adviseert een dagelijkse inname van 480 milligram voor zwangere vrouwen en een dagelijkse inname van 520 milligram voor vrouwen die borstvoeding geven.

De aanbevolen inname is een adequate inname (AI). De AI is een grove schatting, omdat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van choline niet bepaald kan worden vanwege beperkte gegevens.