Chlorella

Chlorella is een groene alg waar veel voedingstoffen in zitten. In Japan wordt chlorella ook wel ‘geconcentreerd zonlicht’ genoemd, het is daar één van de populairste voedingssupplementen.

Zo bevat het vitamines, mineralen, eiwitten en actieve plantenstoffen zoals carotenoïden. Chlorella dankt haar naam aan het feit dat het zeer rijk is aan chlorofyl (bladgroen).

Chlorella werd in 1890 ontdekt door een Nederlandse bioloog. Toen na de Tweede Wereldoorlog bleek dat de wereldbevolking door de toegenomen welvaart erg zou groeien, zag men chlorella als een goedkope manier om energierijk voedsel te produceren. Die grootschalige productie bleek helaas niet haalbaar. Sinds die tijd is er heel veel onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van chlorella.

Wat doet Chlorella voor je gezondheid?

De volgende gezondheidseffecten kunnen op de verpakking van voedingssupplementen met chlorella staan. Bewijs voor deze gezondheidseffecten wordt nog beoordeeld door de Europese Commissie.

  • Chlorella, voor behoud van de algehele gezondheid
  • Chlorella ondersteunt de reinigende werking van de lever
  • Het is een antioxidant, voor bescherming van gezonde cellen en weefsels
  • Chlorella is goed voor hart en bloedvaten en voor een goede darmwerking
  • Het ondersteunt het immuunsysteem en geeft meer energie.

Chlorella wordt gebruikt als bron van vitamines, vooral vitamine A, B en K en mineralen zoals ijzer, zink en jodium en essentiële vetzuren en eiwitten.

Supplementen met chlorella worden veelal tijdens het vasten of laagcalorische diëten gebruikt. Ook voor vegetariërs kan chlorella een goede aanvulling zijn.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Chlorella?

In chlorella zit ook vitamine K. Overleg bij gebruik van cumarine derivaten (antistollingsmiddelen zoals acenocoumarol en fenprocoumon) eerst met een deskundige alvorens een supplement met chlorella te gebruiken.

Goed om te weten

Er zijn verschillende toedieningsvormen en doseringen van chlorella in voedingssupplementen. Probeer welk supplement en welke dosering voor jou werkt. Kijk voor meer informatie over de verschillende toedieningsvormen en onderzoek naar de effecten van kruiden op de pagina Kwaliteit kruiden.