Berberine

Berberine is een gele stof die van nature voorkomt in verschillende planten zoals de zuurbes, Canadese geelwortel, stinkende gouwe en Indische berberis. In de 20e eeuw werd berberine voor het eerst uit planten geïsoleerd. Het wordt van oudsher in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt.

Wat doet Berberine voor je gezondheid?

De gezondheidseffecten van berberine worden toegeschreven aan de planten die berberine bevatten. Voor berberine zelf worden er geen gezondheidseffecten op de verpakking van voedingssupplementen vermeld. Er zijn aanwijzingen dat de volgende berberine bevattende planten gezondheidseffecten hebben in het lichaam:

  • Indische berberis kan helpen bij het behoud van een normaal cholesterolgehalte
  • Indische berberis kan bijdragen aan het behoud van een normale bloedsuikerspiegel
  • Zuurbes draagt mogelijk bij aan een normale darmfunctie
  • Canadese geelwortel kan het immuunsysteem ondersteunen
  • Stinkende gouwe helpt mogelijk de reinigende werking van de lever te ondersteunen

Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om deze effecten te bewijzen.

Berberine in voeding

Berberine komt van nature voor in verschillende planten. De zuurbes, die de stof berberine bevat, werd traditioneel in Europa gebruikt voor het maken van jam. In landen als Iran worden de vruchten bij het koken gebruikt voor het kruiden van rijst, vis en vlees.

De bes van de Indische berberis, die ook berberine bevat, wordt op sommige plekken in de wereld gebruikt als voedsel. Doordat de bes zoet is, wordt het vooral gebruikt in toetjes.

Berberine in voedingssupplementen

Berberine bevattende voedingssupplementen zijn voornamelijk verkrijgbaar als capsules of als tinctuur. Je kunt berberine supplementen kopen waar berberine als geïsoleerde stof in zit, maar er zijn ook supplementen verkrijgbaar waar een extract van berberine bevattende planten in zit.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Berberine?

Veilige inname

Er is geen veilige bovengrens vastgesteld voor supplementen met berberine, maar er zijn aanwijzingen dat een dosering tot 1500 mg berberine per dag veilig is. Bij hoge doseringen kun je, als je daar gevoelig voor bent, last krijgen van je maag en darmen. In dat geval is het verstandig om de dosering te verlagen tot maximaal 500 mg.

 

 

Hoeveel Berberine per dag?

Supplementen met berberine bevatten meestal een dosering van 100 mg tot 500 mg per dag.