Ashwagandha

Ashwagandha (Withania somnifera) is een kruid dat al duizenden jaren traditioneel breed wordt ingezet in India om zijn gunstige werking op de geest en het lichaam. Ashwagandha wordt ook wel ‘indiase ginseng’, ‘winterkers’ of ‘koninklijk kruid’ genoemd.

Tegenwoordig wordt het kruid veel gebruikt in voedingssupplementen. De wortel van ashwagandha wordt vermalen en gebruikt in de vorm van poeder of verwerkt in capsules.

Wat doet Ashwagandha voor je gezondheid?

De volgende gezondheidseffecten kunnen op de verpakking van voedingssupplementen met ashwagandha staan. Bewijs voor deze gezondheidseffecten wordt nog beoordeeld door de Europese Commissie.

  • Ashwagandha heeft een gunstige invloed op mannelijke vruchtbaarheid
  • Het zorgt voor evenwicht in stresssituaties, het is een natuurlijke rustgever en helpt bij een goede geestelijke balans
  • Het geeft meer energie
  • Ashwagandha draagt bij aan (hersen- en zenuwfuncties betrokken bij) concentratie en geheugen
  • Voor gezonde luchtwegen en een gezonde huid
  • Ashwagandha beschermt tegen ouderdomsverschijnselen
  • Antioxidant, beschermt de cellen tegen schadelijke invloeden van buitenaf

Er zijn aanwijzingen dat ashwagandha adaptogene eigenschappen heeft. Dat bekent dat het kruid zijn werking in het lichaam aanpast aan de behoefte van het lichaam. Zo zou het een goede gemoedstoestand kunnen ondersteunen en ontspannend kunnen werken in situaties van stress.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Ashwagandha?

Er zijn onvoldoende gegevens bekend over gebruik van ashwagandha tijdens zwangerschap en borstvoeding. Raadpleeg je arts of apotheker bij medicijngebruik en ziekte.

Goed om te weten

Er zijn verschillende toedieningsvormen en doseringen van ashwagandha in voedingssupplementen. Probeer welk supplement en welke dosering voor jou werkt. Kijk voor meer informatie over de verschillende toedieningsvormen en onderzoek naar de effecten van kruiden op de pagina Kwaliteit kruiden.