Arginine

Arginine is een aminozuur dat het lichaam zelf kan maken uit andere aminozuren, maar het is ook belangrijk om via de voeding binnen te krijgen. We noemen het daarom semi-essentieel. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten, één van de belangrijke bestanddelen waaruit mensen, dieren en planten zijn opgebouwd.

Wat doet Arginine voor je gezondheid?

Arginine is de voorloper van stikstofmonoxide, een belangrijke stof in het lichaam. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van extra toegevoegde aminozuren in voeding en supplementen. Er zijn aanwijzingen dat arginine de volgende gezondheidseffecten heeft in het lichaam:

  • Arginine ondersteunt een normale bloedcirculatie, belangrijk voor een gezonde bloeddruk
  • Het zorgt mede voor een goede weerstand
  • Arginine draagt bij aan een normale celdeling

Meer wetenschappelijk onderzoek is nodig om deze effecten te bewijzen.

Arginine in voeding

Arginine komt vooral voor in dierlijke producten, zoals rood vlees, gevogelte, vis en zuivelproducten. Ook in noten en zaden komt arginine voor.

Arginine in voedingssupplementen

Arginine wordt vaak als enkelvoudig voedingssupplementen verkocht, veelal met als doelgroep sporters. De vorm die je terugvindt in supplementen is L-arginine. Dat is een vorm die het lichaam gebruikt.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Voor kinderen is arginine een essentieel aminozuur omdat de aanmaak door het lichaam nog te laag is. Het is dan belangrijk om voldoenden arginine via de voeding binnen te krijgen, eventueel aangevuld met een voedingssupplement.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Arginine?

Veilige inname

De veilige inname van arginine met voedingssupplementen is volgens de Nederlandse Gezondheidsraad 2,3 gram per dag voor volwassenen.

Hoeveel Arginine per dag?

Voor gezonde volwassenen geldt dat zij, volgens een aanbeveling van de Gezondheidsraad, 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Er zijn geen officiële aanbevelingen voor arginine zelf. Wanneer je voldoende gevarieerd eet, met zowel dierlijke- als plantaardige eiwitten, haal je waarschijnlijk voldoende eiwitten uit je dagelijkse voeding.