Antioxidanten

Antioxidanten is een verzamelnaam. Het zijn stoffen zoals vitamine E en C, bepaalde mineralen en andere bioactieve stoffen in groente, fruit en ook in voedingssupplementen.

Antioxidanten zorgen ervoor dat andere stoffen niet oxideren. Ze beschermen daarmee tegen een ongewenste reactie in je lichaam.

Wat doet Antioxidanten voor je gezondheid?

Antioxidanten zijn stoffen die gezonde cellen en weefsels in het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan continu in ons lichaam bij de energieproductie. Ze hebben nuttige functies, zoals het doden van bacteriën. Maar bij een overmaat kunnen ze de weerstand van cellen negatief beïnvloeden.

Antioxidanten in voeding

Van groente en fruit is bekend dat ze antioxidanten bevatten. Bessen, broccoli, druivenpitten en groene thee zijn rijk aan deze stoffen. De voedingsstoffen vitamine C en E, bètacaroteen, selenium, koper, zink, co-enzym Q10 en OPC zijn bekend om een antioxidant werking.

In het lichaam werken verschillende antioxidanten samen. Daarom kun je het beste kiezen voor variatie in antioxidanten uit voeding eventueel aangevuld met supplementen met verschillende antioxidanten.

Antioxidanten in voedingssupplementen

Antioxidanten komen in veel verschillende preparaten voor, zoals bijvoorbeeld een multivitamine of een kruidenpreparaat.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Sporten

Bij fanatiek sporten of zwaar lichamelijk werk worden meer vrije radicalen gevormd. Sporters hebben een verhoogde behoefte aan antioxidanten uit groente en fruit of voedingssupplementen.

Stressvolle situaties

Wanneer je regelmatige in stressvolle situaties zit, kan de hoeveelheid vrije radicalen in je lichaam sterk toenemen. Met antioxidanten ontstaat een betere bescherming tegen deze vrije radicalen.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Antioxidanten?

Bij hoge innames van antioxidanten kunnen ongewenste effecten optreden die het tegenovergestelde zijn van een normale antioxidantwerking. Dat heet een pro-oxidant effect.

Een voorbeeld daarvan is een hoge inname van bètacaroteen. Het advies is daarom om niet meer dan 15 mg bètacaroteen via een voedingssupplement in te nemen.

Hoeveel Antioxidanten per dag?

Kijk voor de verschillende aanbevolen doseringen, referentie innames en veilige innames van de volgende antioxidanten op de bijbehorende pagina.