Algenolie

Algenolie wordt gewonnen uit zeealgen (bijvoorbeeld Crypthecodinium, Nannochloropsis, Schizochytrium, Prototheca of Ulkenia). Algenolie bevat de omega-3 vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren noemen we ook wel meervoudig onverzadigde vetzuren. Algenolie is een plantaardige bron van omega-3 vetzuren en daarom geschikt voor vegetariërs en veganisten. Let dan wel op of de capsule niet is gemaakt van gelatine.

Wat doet Algenolie voor je gezondheid?

EPA en DHA zitten vaak gecombineerd in algenolie. De vetzuren EPA en DHA zijn essentieel: je moet ze via voeding binnenkrijgen. Je lichaam kan ze namelijk niet zelf aanmaken. DHA is gunstig voor de hersenen en het gezichtsvermogen. EPA en DHA zijn samen goed voor de bloeddruk en het hart.

Voor meer informatie over EPA en DHA en de gezondheidseffecten van deze omega-3 vetzuren kun je hier kijken.

Algenolie in voeding

Algen en zeewieren bevatten een kleine hoeveelheid EPA en DHA. Enkele voorbeelden van zeewieren die je kunt eten zijn norivellen, wakame en kelp. Gedroogd zeewier kun je bijvoorbeeld gebruiken om een maaltijd op smaak te brengen.

Algenolie in voedingssupplementen

Algenolie supplementen zijn verkrijgbaar als capsules die je in kunt nemen. Ook is algenolie te verkrijgen in vloeibare vorm, dat je in kunt nemen via een lepel of met een andere vloeistof gemengd.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Vegetariërs en veganisten

Mensen die geen vis eten kunnen te weinig omega-3 vetzuren binnenkrijgen. Voor vegetariërs en veganisten is een aanvulling met algenolie daarom zinvol om de inname te verhogen.

Hart en bloedvaten

EPA en DHA zijn goed voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Ze hebben een gunstige invloed op de bloeddruk. Daarnaast zijn EPA en DHA goed voor de instandhouding van een gezond vetgehalte in het bloed.

Senioren

Het nemen van extra omega-3 vetzuren kan nuttig zijn voor senioren, omdat de vetzuren EPA en DHA belangrijke voedingsstoffen voor de hersenen zijn. Verder zijn er ook aanwijzingen dat EPA en DHA goed zijn voor het concentratievermogen en het geheugen.

Zwangere vrouwen

DHA en EPA zijn belangrijke vetzuren voor de ontwikkeling van hersenen en de ogen van het ongeboren kind. Met algenoliecapsules kun je de inname van omega-3 vetzuren uit je voeding verhogen.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Algenolie?

Voordat een bepaald gezondheidseffect bereikt kan worden is een bepaalde inname van EPA en DHA nodig. Op het etiket van een voedingssupplement staat vermeld hoeveel je er van moet gebruiken. Het is belangrijk om nooit meer dan 5 gram EPA en DHA samen per dag te gebruiken.

Hoeveel Algenolie per dag?

De geadviseerde hoeveelheid voor volwassenen bedraagt 200 milligram EPA en DHA vetzuren per dag.