Alfalinoleenzuur (ALA)

Alfalinoleenzuur (ALA) is een plantaardig omega-3 vetzuur. Voedingssupplementen met ALA kunnen een goede aanvulling zijn op de voeding van vegetariërs en veganisten. Twee andere bekende omega-3 vetzuren zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Omega-3 vetzuren spelen een rol in het ondersteunen van hart en bloedvaten.

ALA is een essentieel vetzuur. Dat betekent dat je lichaam het niet zelf kan maken, je moet het via voeding of voedingssupplementen binnenkrijgen.

Wat doet Alfalinoleenzuur (ALA) voor je gezondheid?

Alfalinoleenzuur heeft de volgende wetenschappelijk bewezen effecten voor de gezondheid:

  • Alfalinoleenzuur is goed voor behoud van een normaal cholesterolgehalte in het bloed

Alfalinoleenzuur (ALA) in voeding

ALA komt voor in plantaardige oliën, met name lijnzaadolie. In 100 gram lijnzaadolie zit 49,8 gram ALA. Het komt ook in kleine hoeveelheden voor in groene bladgroenten en vlees. EPA en DHA komen vrijwel uitsluitend voor in vette vis en staan daarom ook bekend als visvetzuren.

Alfalinoleenzuur (ALA) in voedingssupplementen

ALA komt als voedingssupplement voor in de vorm van capsules. Vaak bevatten deze capsules één of meerdere soorten plantaardige oliën rijk zijn aan ALA. Soms zijn er ook combinatie- preparaten met bijvoorbeeld vitamine D.

Wanneer is een aanvulling nuttig?

Vegetariërs en veganisten

Een aanvulling op de voeding met ALA voedingssupplementen is nuttig, omdat vegetariërs en veganisten geen omega-3 vetzuren uit vis binnenkrijgen.

Hart en bloedvaten

ALA is gunstig voor hart en bloedvaten. Het helpt bij het behoud van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.

Lage inname uit voeding

Veel Nederlanders halen de aanbevelingen van de Gezondheidsraad voor omega-3 vetzuren niet, omdat ze te weinig vis eten. Voedingssupplementen met omega-3 vetzuren zijn dan een goed alternatief.

Waar moet ik op letten bij gebruik van Alfalinoleenzuur (ALA)?

Voordat een bepaald gezondheidseffect kan worden bereikt zijn bepaalde hoeveelheden vetzuren nodig. Bekijk hiervoor altijd het etiket van een voedingssupplement. Deze informatie is daar vermeld.

Hoeveel Alfalinoleenzuur (ALA) per dag?

De Gezondheidsraad adviseert de volgende inname van ALA:

1% van de calorieën die je op een dag nodig hebt moet van ALA komen. Voor een vrouw met een gemiddelde energiebehoefte van 2.000 calorieën, komt dat neer op ongeveer 2 gram ALA per dag. Voor een man is dit ongeveer 2,5 gram.

Daarnaast heeft de Gezondheidsraad ook aanbevelingen voor EHA en DHA. Bekijk deze op de pagina Omega-3 vetzuren.