Nieuws - 15 november 2021

Vitamine B12 goed voor de gemoedstoestand

We lezen veel over vitamine B12 en hoe het bijdraagt aan onze energie en aan ons concentratie- en leervermogen. Maar wist je dat vitamine B12 ook goed is voor je gemoedstoestand? Dit komt omdat vitamine B12 ook betrokken is bij de werking van je zenuwstelsel. Hoe zorg jij dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt en hoe kun je een tekort herkennen?

Vitamine B12 van belang voor je zenuwstelsel

Vitamine B12 speelt een rol bij de aanmaak van de neurotransmitters in de hersenen, waaronder serotonine en dopamine. Neurotransmitters zijn stofjes die signalen doorgeven in de hersenen en zenuwcellen. Serotonine en dopamine worden ook wel ‘gelukshormonen’, genoemd, omdat ze een positief effect hebben op je stemming. Je hersenen kunnen met het vrijmaken van serotonine en/of dopamine via het centrale zenuwstelsel de gemoedstoestand beïnvloeden.

Hoe krijg je vitamine B12 binnen?

Mensen en dieren kunnen zelf geen vitamine B12 aanmaken. Alleen bacteriën kunnen vitamine B12 aanmaken. In het maag-darmkaneel van dieren produceren bacteriën vitamine B12 die de dieren kunnen opnemen. Bij de mens produceren bacteriën in de dikke darm ook vitamine B12, maar ons lichaam neemt deze vitamine daar niet op. Het is daarom belangrijk dat wij de vitamine via voeding binnenkrijgen. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals zuivelproducten en vlees. Als je vegetarisch bent of een veganistisch dieet volgt of als je het fijn vindt om minder vlees en zuivel te consumeren, moet je extra alert zijn op een mogelijk tekort.

Hoe herken je een vitamine B12-tekort?

Een vitamine B12-tekort herken je aan symptomen als vermoeidheid, tintelingen, duizeligheid en vergeetachtigheid. Een tekort aan vitamine B12 in je lichaam kan er op termijn voor zorgen dat verschillende systemen in je lichaam minder goed gaan functioneren. Mocht je een vitamine B12-tekort vermoeden bij jezelf, dan kan dat door je huisarts vastgesteld worden aan de hand van een bloedtest en je symptomen. De huisarts kan je dan adviseren om je vitamine B12 aan te vullen door middel van injecties of door extra vitamine B12 te slikken.

Vitamine B12 in supplementen

Als je extra vitamine B12 wilt nemen kun je kiezen voor een voedingssupplement. Die zijn beschikbaar als tablet en zijn vaak  onderdeel van een multi-vitamine of een vitamine B-complex. De andere B-vitamines die in een complex zitten zijn ook betrokken bij het vrijmaken van energie en hebben een functie in ons zenuwstelsel.