Nieuws - 5 augustus 2021

Topsport en voedingssupplementen

Deze zomer zit weer boordevol zinderende sportevenementen. De Tour de France, het EK voetbal en als klap op de vuurpijl de Olympische Spelen. De atleten moeten topprestaties leveren en trainen volop om dit voor elkaar te boksen. Ze hebben een uitgebalanceerd voedingsschema, met veel vitamines en mineralen en gebruiken als aanvulling voedingssupplementen. Dit alles om in optimale conditie aan de start te staan. Welke supplementen passen goed bij (top)sporters?

Als topsporter verbruik je veel energie en intensief sporten vraagt veel van je lichaam. Tijdens langdurig sporten, zoals fietsen, hardlopen of zwemmen verlies je bijvoorbeeld veel mineralen. Supplementen met vitamines, mineralen en aminozuren kunnen helpen bij spierherstel en het ondersteunen van je energieproductie. Voor een goede weerstand, spierherstel en spiergroei heb je als topsporter extra voedingsstoffen hard nodig.

Magnesium

Het mineraal magnesium is betrokken bij veel verschillende processen in je lichaam. Het werkt veelal samen met calcium, bijvoorbeeld in de spieren. Magnesium is gunstig voor spierkracht, spierontspanning en het uithoudingsvermogen. Vooral duursporters hebben een verhoogde behoefte doordat ze via zweet en urine veel magnesium verliezen. Bij een tekort aan magnesium kun je last krijgen van spierkrampen, misselijkheid, lusteloosheid of vermoeidheid. Na je topprestatie kun je vermoeid zijn en je spieren voelen. Extra magnesium is dan welkom.

Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen voor eiwitten. Je spieren bestaan grotendeels uit eiwitten. Tijdens training of presteren ontstaan er steeds kleine scheurtjes in de spieren. Aminozuren en eiwitsupplementen kunnen helpen bij het herstel van je spieren na je inspanning. Ze dragen mogelijk ook bij aan de opbouw van spiermassa en mede hierdoor aan het verbeteren van sportprestaties.

Welke aminozuren heb je als sporter nodig?

Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof. Inname van extra creatine helpt je om beter te presteren tijdens een kortdurende krachtsinspanning, zoals sprinten of gewichtheffen. Het speelt een rol bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen.

Meer weten over creatine?

Co-enzym Q10

Co-enzym Q10 is een natuurlijke stof die betrokken is bij het vrijmaken van energie in onze cellen. Sporters gebruiken vaak Q10 voor de energieproductie, voor spierkracht en een doelmatig zuurstoftransport. Ook is het een belangrijke antioxidant.

Voedingssupplementen getest op verboden stoffen

Als topsporter wil je zeker weten dat een voedingssupplement geen verboden stoffen bevat die op de dopinglijst staan. Op initiatief van de Dopingautoriteit, de branchevereniging voor voedingssupplementen NPN en de sportkoepel NOC*NSF is NZVT (Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport) ontwikkeld.

Supplementenfabrikanten kunnen de batches van hun producten laten testen. Als ze goed uit de test komen worden ze op de NZVT-lijst geplaatst en mogen ze het NZVT-keurmerk op de verpakking gebruiken. Als topsporters kun je zien welke supplementen door een onafhankelijk laboratorium als dopingvrij zijn beoordeeld. Als je als (top)sporter op doping wordt gecontroleerd is dit relevant en biedt dit systeem jou houvast.