Nieuws - 2 juli 2020

Tien supplementen om mee te nemen op vakantie

Wat gaan we als Nederlanders deze zomer doen? Blijven we in eigen land of zoeken we toch de Zuid-Europese stranden op? Wat een heerlijk vooruitzicht. Om je reis optimaal voor te bereiden, praten we je graag bij over welke extra vitamines, mineralen of andere voedingsstoffen je het beste mee kunt nemen op reis en waarom.

Aandacht voor je weerstand

Allereerst is het belangrijk om tijdens je vakantie je weerstand op peil te houden, omdat je graag lekker in je vel wilt zitten en fit wilt blijven. Voor 2020 ligt de nadruk op het werken aan je weerstand en aandacht voor je immuunsysteem.

Extra vitamines en mineralen mee in de koffer

Op vakantie zijn je eetgewoontes vaak wat anders dan thuis en je hebt vaak een ander (slaap)ritme. Ook kom je in aanraking met andere bacteriën en de 250 gram groente en twee stuks fruit per persoon schieten er wat vaker bij in. Om die reden kun je wat extra vitamines en mineralen meenemen in je koffer, ook handig voor als je in Nederland op vakantie gaat. Misschien eet je ook minder donker meergranen brood en meer wit brood. Pro- en prebiotica kunnen op de inpaklijst om je stoelgang te ondersteunen mocht het nodig zijn. En we geven nog een paar tips.

Top 10 vakantiesupplementen 2020

  1. Pro- en prebiotica
  2. Vitamine C
  3. Vitamine D
  4. Zink
  5. Gember
  6. Melatonine
  7. Magnesium
  8. Multivitamine
  9. Echinacea
  10. Vitamine B-complex

Pro- en prebiotica

Probiotica zijn gunstige bacteriën die een goede darmflora stimuleren, wat kan helpen bij een goede stoelgang. De bacteriën in een probioticum (een voedingssupplement) bereiken de darmen levend. Prebiotica zijn onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels, die onveranderd in de dikke darm aankomen. Daar stimuleren ze selectief de groei en activiteit van (goede) bacteriën, probiotica.

Vitamine C

Vitamine C is betrokken bij een groot aantal processen in het lichaam en zorgt voor een verscheidenheid aan gezondheidseffecten. Het ondersteunt o.a. de afweer van het lichaam en bevordert de weerstand tijdens en na fysieke inspanning.

Vitamine D

Je lichaam maakt vitamine D zelf aan via de huid onder invloed van zonlicht. Tijdens de vakantie is het belangrijk om je goed in te smeren als je buiten in de zon bent, maar dan maakt je lichaam misschien niet voldoende van de vitamine aan. Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand, ook bij kinderen.

Zink

Het mineraal zink, dat onderdeel is van een groot aantal enzymen in ons lichaam, komt in kleine mate in onze dagelijkse voeding voor. Het is een antioxidant dat je immuunsysteem ondersteunt en is ook belangrijk voor je huid, haar en nagels.

Gember

Gemberthee is populair en niet voor niets. Gember heeft maagversterkende eigenschappen en dat kan in je voordeel werken tijdens het reizen met de auto, bus, boot of vliegtuig.

Melatonine

Als je te maken krijgt met tijdsverschillen kan melatonine je helpen bij het verlichten van gevoelens bij jetlag. Of als je moeite hebt met slapen in een vreemde omgeving kan het je helpen.

Magnesium

Het mineraal is belangrijk voor meer spierkracht, spierontspanning en je uithoudingsvermogen. Magnesium kan je helpen bij vermoeide spieren na een sportieve activiteit.

Multivitamine

In een multivitamine zitten hoofdzakelijk vitamines en mineralen, die we ook kennen uit groente en fruit, aangevuld met andere ingrediënten. Je kunt op het etiket lezen wat er precies in zit. Het voedingssupplement is vaak speciaal afgestemd op de behoefte van kinderen, ouderen, zwangeren, sporters of kan bijvoorbeeld helpen voor je weerstand.

Echinacea

Stoffen uit deze plant kunnen je immuunsysteem versterken en je weerstand ondersteunen.

Vitamine B-complex

Bij een actieve vakantie kan een vitamine B-complex je helpen bij inspanning. Alle B-vitamines zijn betrokken bij het vrijmaken van energie en hebben een functie in het zenuwstelsel.

Geniet van je vakantie, blijf gezond en rust lekker uit!