Nieuws - 30 juli 2020

Postbiotica van invloed op je darmbacteriën

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van probiotica. Dit zijn bacteriën waar je darmen vol mee zitten, die een gunstige werking kunnen hebben in je darmen. Probiotica worden ook verkocht als voedingssupplement, vaak in sachets of capsules. Maar wist je dat er ook postbiotica zijn? Deze stoffen stimuleren de groei van probiotica. Voor een goede stoelgang en optimale werking van je darmen heeft je lichaam deze biotica hard nodig. En dan heb je ook nog prebiotica. Goed om er eens verder in te duiken!

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit en Danone Nutricia concludeerden dat postbiotica kunnen bijdragen aan onze gezondheid. Ze hebben mogelijk een aanvullende werking op probiotica. Het onderzoek laat zien wat postbiotica zijn, hoe ze werken en welke mogelijkheden pre-, pro- en postbiotica voor onze gezondheid hebben. In dit artikel gaan we in op wat postbiotica voor jou kunnen betekenen.

Wat zijn postbiotica?

Postbiotica zijn gunstige bioactieve stoffen die bacteriën in voedingsmiddelen maken. Post betekent ‘na’ en biotica verwijst naar ‘levende organismen’. De onderzoekers beschrijven postbiotica als stoffen die door micro-organismen worden geproduceerd tijdens een fermentatieproces.

Om postbiotica te krijgen is dus fermentatie nodig. Fermentatie is een proces van bacteriën, dat ook veel wordt toegepast in producten die je dagelijks eet. Yoghurt en zuurkool worden bijvoorbeeld gemaakt door gebruik te maken van fermentatie. Door de toevoeging van bepaalde bacteriën aan melk komt het product yoghurt tot stand. Tijdens dit proces ontstaan ook stofjes die de groei van darmbacteriën ondersteunen; de postbiotica. 

Gezondheidseffecten

Postbiotica zijn belangrijk voor het scheppen van de juiste omgeving voor de darmen en kunnen de gezondheidseffecten van bijvoorbeeld probiotica ondersteunen. Probiotica zijn de bacteriën die van nature in de darmen zelf aanwezig zijn. Je moet daarbij denken aan veel verschillende soorten bacteriën die hun werk doen om je darmen in goede conditie te houden.   

Inname van postbiotica uit gefermenteerde voeding kan ervoor zorgen dat je darmomgeving zuurder wordt gemaakt, wat gunstig is voor de groei van goede bacteriën. Ook kan het ervoor zorgen dat probiotica stabiel en levensvatbaar blijven, waar jouw darmen en lichaam baat bij zullen hebben.

Iedereen is anders

Het is belangrijk om je te realiseren dat ieders microbioom, de samenstelling van bacteriën in de darm, anders is. Iedereen eet anders en ieders lichaam functioneert weer anders. Dit kan ervoor zorgen dat de gezondheidseffecten van pro- en postbiotica verschillen tussen mensen. Een goede balans tussen de samenstelling van bacteriën in je darmen is van belang voor je gezondheid.

Hoe nu verder?

Er is bewijs dat postbiotica bij gezonde personen de algehele gezondheid kunnen verbeteren en ook bij personen met ongemakken kunnen ze helpen. Om een beter beeld te krijgen van hoe postbiotica precies werken en de ingewikkelde wisselwerkingen met de darmen, moet meer onderzoek worden gedaan.

Wil je meer weten over probiotica?

Bron

Wegh, Carrie AM, et al. “Postbiotics and Their Potential Applications in Early Life Nutrition and Beyond.” International journal of molecular sciences 20.19 (2019): 4673. https://www.mdpi.com/1422-0067/20/19/4673