Nieuws - 27 mei 2021

Hoe herken je een vitamine B12-tekort?

Vitamine B12 speelt een essentiële rol in je lichaam. Je krijgt het vooral binnen door het eten van dierlijke producten. Symptomen als vermoeidheid, vergeetachtigheid, tintelingen en duizeligheid kunnen duiden op een mogelijk vitamine B12-tekort. Onvoldoende vitamine B12 in je lichaam kan er op den duur voor zorgen dat diverse systemen in je lichaam minder goed gaan werken, zoals je zenuwstelsel, immuunsysteem en de aanmaak van rode bloedcellen. Bij ouderen lijkt vitamine B12 een rol te spelen bij het geheugen.

Wat is vitamine B12?

De wateroplosbare vitamine B12– ook wel cobalamine genoemd – slaat zich, net als een vet oplosbare vitamine, op in je lichaam. Je lichaam haalt vitamine B12 uit voeding, hoofdzakelijk uit dierlijke producten zoals vlees, eieren en zuivelproducten. De Gezondheidsraad adviseert als je veganist of vegetariër bent om dagelijks vitamine B12 supplementen te slikken.

Hoe neem je vitamine B12 op?

De opname is een complex proces en loopt via het maag- en darmstelsel. In de maag koppelt maagzuur vitamine B12 los uit voeding. Ook produceert de maag het stofje intrinsieke factor. De intrinsieke factor koppelt aan vitamine B12, waardoor vitamine B12 opgenomen kan worden in het lichaam en vooral in je lever wordt opgeslagen. Voldoende maagzuurproductie en goede werking van de darmen zijn belangrijk voor het binnenkrijgen van vitamine B12.

Hoe kan een vitamine B12-tekort ontstaan?

Als het proces in het maag- darmstelsel ergens niet goed functioneert kan op termijn de voorraad vitamine B12 in je lichaam opraken en kunnen klachten ontstaan. Het kan jaren duren voordat de voorraad in je lichaam (sluipend) opraakt.

Wanneer moet je alert zijn?

  • Als je een vegetarisch of veganistisch dieet volgt
  • Bij vermindering of verandering van je maagzuurproductie, bijvoorbeeld door gebruik van medicijnen die maagzuur remmen of binden, zoals maagzuurremmers
  • Naarmate je ouder wordt, door afname van de productie van maagzuur
  • Bij gebruik van bepaalde medicijnen, zoals metformine voor diabetici
  • Bij een maagverkleining, ofwel een gastric bypass
  • Bij een niet goed (meer) functionerende werking van de darmen als gevolg van (chronische) maag- en/of darminfecties of daaraan gerelateerde aandoeningen
  • Bij een niet goed functionerende of verwijderde laatste deel van de dunne darm

Hoe kun je een vitamine B12-tekort oplossen?

Mocht je een vitamine B12-tekort vermoeden, dan kan het door je arts worden vastgesteld aan de hand van je symptomen, een bloedtest en een methylmalonzuur test. Dit zuur is meestal verhoogd bij een B12-tekort. Om een tekort op te heffen kan de arts adviseren om vitamine B12 te slikken of te injecteren. Soms kan na injecties worden overgaan op voedingssupplementen met extra vitamine B12 om de hoeveelheid in het bloed stabiel te houden.

Hier lees je meer over vitamine B12, de gezondheidseffecten en wat een veilige inname is.