Nieuws - 21 september 2020

Hoe herken je een magnesiumtekort?

Magnesium is een belangrijk mineraal dat onmisbaar is voor je lichaam. Het staat aan de basis van honderden biochemische processen en is een belangrijke pijler van je gezondheid. Bij een tekort aan magnesium kun je klachten krijgen, zoals spierkrampen, misselijkheid, lusteloosheid of vermoeidheid. Als je een ernstig tekort hebt, dan kunnen hartritmestoornissen of stuipen voorkomen. Wanneer heb je extra magnesium nodig en hoe krijg je het binnen?

Veel sporten, inspanning of stress?

Over het algemeen heb je een verhoogde behoefte aan magnesium als je veel sport, dagelijks veel inspanning moet leveren op je werk of als je stress hebt. Het lichaam van een fanatieke sporter heeft extra magnesium nodig voor de ontspanning, kracht en het uithoudingsvermogen van de spieren. Vooral als je duursporter bent en je door zweten extra mineralen verliest, heb je meer magnesium nodig. Na het sporten helpt het bij stijve en stramme spieren.

Ook kan de magnesiumbehoefte verhoogd zijn door inspanning en stress. Magnesium is betrokken bij de overdracht van zenuwprikkels in de hersenen en extra magnesium kan bijdragen om beter te ontspannen.

Tekorten ontstaan door medicijngebruik

  • Gebruik je een maagzuurremmer?

Huisartsen schrijven maagzuurremmers vaak voor, omdat het werkt tegen brandend maagzuur, maagzweren, maar ook om te voorkomen dat maagklachten ontstaan bij gebruik van andere medicijnen. Minder bekend is dat veelvuldig of langdurig gebruik van maagzuurremmers kan leiden tot een magnesiumtekort.

  • Gebruik je een plastablet?

Het plastablet hydrochloorthiazide verlaagt de bloeddruk doordat meer zouten in de urine komen en daardoor meer vocht wordt uitgeplast. Een bijwerking is dat het magnesiumgehalte in het bloed mogelijk kan dalen en je op termijn een magnesiumtekort kunt krijgen.

  • Gebruik je meer dan vijf medicijnen?

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat als je meer dan meer dan vijf medicijnen tegelijkertijd gebruikt je een tekort aan magnesium kunt krijgen.

  • Gebruik je de pil?

Bij langdurig gebruik van de anticonceptiepil kan een magnesiumtekort ontstaan in je bloed.

Hoe krijg je magnesium binnen?

Je krijgt het mineraal binnen door voedsel dat rijk is aan magnesium. In brood en graanproducten, donkergroene bladgroente, melk, melkproducten, vlees, noten en peulvruchten zit magnesium. Spinazie is een goede bron. In 100 gram spinazie zit 77 milligram magnesium. Als aanvulling op je voeding kun je een magnesiumsupplement, sportsupplement of multivitamine met magnesium nemen. Over het algemeen worden organische magnesiumverbindingen, zoals magnesiumcitraat, goed opgenomen door je lichaam. Hier kun je lezen hoeveel magnesium je per dag nodig hebt.

Waarom is magnesium zo belangrijk?

Magnesium staat aan de basis van honderden processen in het lichaam en werkt veelal samen met calcium. Het speelt bijvoorbeeld een rol bij het behouden van sterke (hart)spieren en een goed geheugen. Ook is het belangrijk bij de energieproductie, voor de zenuwfuncties en bot- en gebitsvorming. Daarnaast zijn er ook wetenschappelijk bewezen gezondheidseffecten bekend voor de bloeddruk, bloedcirculatie en voor de overdracht van zenuwprikkels. Een tekort aan het mineraal kan leiden tot veel uiteenlopende klachten, die hiermee verband houden en in de inleiding staan genoemd. Een essentieel mineraal dus voor je hele lichaam.

Zorg dat je voldoende binnenkrijgt! Mocht je een vermoeden hebben van een tekort, raadpleeg dan je huisarts en laat je magnesiumgehalte bepalen.