Nieuws - 3 maart 2022

Gebruik jij al lange tijd een hoge dosering zink? Denk aan koper!

Zink is een belangrijk mineraal voor onze gezondheid. Het is een antioxidant en draagt bij aan onze weerstand. Om deze reden worden zink supplementen de laatste tijd veel gebruikt. Maar wist je dat een hoge dosering zink invloed heeft op de opname van koper in je lichaam? Langdurige inname van hoge doseringen zink kan de koperstatus van je lichaam verlagen. Het kan dan nuttig zijn om extra koper te nemen. Hoe zit dit precies?

Waarom een zink supplement?

Zink is essentieel voor ons lichaam. Naast zijn rol in de energieproductie en celdeling, is het ook goed voor je geheugen, je gezichtsvermogen, je immuunsysteem en voor je huid, haar, nagels en sterke botten. Ook draagt het bij tot de instandhouding van normale testosterongehalten in het bloed. Zink komt in kleine hoeveelheden voor in verschillende voeding zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren. Supplementen met zink worden vaak gebruikt ter ondersteuning van huid, haar en nagels. Maar ook voor de spermakwaliteit en het immuunsysteem. Jongens en meiden in de groei, en vrouwen die borstvoeding geven, hebben meer zink nodig dan anderen.

EFSA advies veilige inname  

Volgens EFSA, de Europese Voedselveiligheidsautoriteit, is de veilige inname van zink uit voeding en supplementen 25 milligram per dag voor volwassenen. Deze hoeveelheid is van toepassing op langdurig gebruik van zinksupplementen. Bij kortdurend gebruik van enkele weken of maanden kunnen er hogere doseringen zink worden ingenomen.

Hoge dosering zink verlaagt de koperopname

Zink en koper worden via eenzelfde manier in het lichaam opgenomen. Dit betekent dat er competitie is. Als er veel zink is, wordt koper minder goed opgenomen in je lichaam. Gebruik je een hoog gedoseerd zink supplement gedurende langere tijd, bijvoorbeeld meerdere maanden of langer? Dan is het verstandig om ook extra koper te nemen. Het liefst op een ander tijdstip van de dag, zodat er geen competitie is tussen zink en koper. Bekijk hier meer over koper in voeding en voedingssupplementen.

Andersom geldt ook dat veel koper ervoor kan zorgen dat zink minder goed wordt opgenomen. Deze situatie komt over het algemeen niet voor, omdat je lichaam een hogere hoeveelheid zink dan koper nodig heeft. Je krijgt dus met je voeding meer zink dan koper binnen, en niet andersom.

Hoe zit het met een multivitamine?

Een multivitamine bevat vaak geen hoge doseringen zink, waardoor er bij langdurige inname van de multi geen invloed op de koperstatus is. Met een multivitamine krijg je zink en koper wel op hetzelfde moment binnen, waardoor ze elkaars opname kunnen beĆÆnvloeden. Vaak wordt hier rekening mee gehouden door de verhouding zink en koper in een multivitamine op elkaar af te stemmen. Op deze manier neemt je lichaam een goede hoeveelheid van beide stoffen op.

Veilig gebruik van supplementen

Op het etiket van supplementen staat de hoeveelheid van de ingrediĆ«nten in het product per dagdosering. Meestal wordt dit in een tabel weergegeven. Ook staat op het etiket een gebruiksadvies, bijvoorbeeld wanneer je het supplement het beste kan innemen. Het is verstandig om het etiket te bekijken voor gebruik. En houd je altijd aan de aanbevolen dagdosering. 

Bronnen

EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). (2014). Scientific opinion on dietary reference values for zinc. EFSA Journal12(10), 3844.

Sanna, A., Firinu, D., Zavattari, P., & Valera, P. (2018). Zinc status and autoimmunity: a systematic review and meta-analysis. Nutrients10(1), 68.

Yadrick, M. K., Kenney, M. A., & Winterfeldt, E. A. (1989). Iron, copper, and zinc status: response to supplementation with zinc or zinc and iron in adult females. The American journal of clinical nutrition49(1), 145-150.