Nieuws - 29 november 2021

B-vitamines voor je energie

B-vitamines zijn belangrijk voor het normaal functioneren van je lichaam en ondersteunen je energieniveau. Je krijgt ze dagelijks binnen als je voldoende volkoren granen, fruit, groenten, vlees en zuivel eet. Er zijn 8 B-vitamines, die ook wel aangeduid worden als thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5), pyridoxine (B6), biotine (B8), foliumzuur (B11) en cobalamine (B12). De B-vitamines kunnen veel voor jou betekenen. De B-vitamines spelen een rol in de energiestofwisseling en helpen allemaal energie vrij te maken uit voeding, maar wat doen ze nog meer voor je gezondheid?

De wateroplosbare B-vitamines worden niet opgeslagen in je lichaam. Daarom is het belangrijk dat je dagelijks genoeg B-vitamines voor je energie of voor andere redenen binnen krijgt.

Vitamine B1 (thiamine)

Vitamine B1 is één van de eerste ontdekte vitamines. Vitamine B1 is goed voor het hart en is betrokken bij je geheugen en concentratie.

Vitamine B2 (riboflavine)

Vitamine B2 helpt als antioxidant je natuurlijk afweersysteem. Vitamine B2 ondersteunt het ijzergehalte in je bloed. Ook is het van belang voor je gezichtsvermogen en een gezonde huid.

Vitamine B3 (niacine)

Vitamine B3 kent twee vormen van niacine: nicotinezuur en nicotinamide. Deze vormen van vitamine B3 helpen om vermoeidheid te verminderen.

Vitamine B5 (pantotheenzuur)

Vitamine B5 helpt om energie vrij te maken uit de eiwitten, koolhydraten en vetten uit je voeding. Het kan je ondersteunen bij mentale prestaties in spannende tijden en helpen bij vermoeidheid.

Vitamine B6 (pyridoxine)

Vitamine B6 speelt een belangrijke rol bij veel processen in het lichaam. Het draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen en ondersteunt een goede weerstand. Vitamine B6 bevordert de energiestofwisseling in je spieren. Vitamine B6 reguleert mede de activiteit van hormonen in je lichaam.

Vitamine B8 (biotine)

Vitamine B8 wordt ook wel vitamine H genoemd, omdat het bijdraagt aan het gezond houden van je huid en je haren. Ook is het gunstig voor een goede geestelijke balans.

Vitamine B11 (foliumzuur of folaat)

Vitamine B11 is één van de vitamines waarvan we niet altijd genoeg van binnen krijgen. Folaat komt van nature voor in onze voeding, waarvan foliumzuur een synthetische vorm is. Deze vitamine speelt een rol in de opbouw van aminozuren en ondersteunt daarbij het immuunsysteem.

Vitamine B12 (cobalamine)

Vitamine B12 heeft veel verschillende functies in het lichaam. Als je een vegetarisch of veganistisch dieet volgt krijg je niet genoeg vitamine B12 binnen. Vitamine B12 is goed voor het homocysteïnemetabolisme, dat van belang is voor je hart en bloedvaten.

Vitamine B supplementen

Energie en B-vitamines hebben een match, maar ze doen dus veel meer. Als aanvulling op je voeding kun je supplementen nemen. Extra foliumzuur (vitamine B11) suppletie wordt bijvoorbeeld aanbevolen aan zwangere vrouwen in periode voorafgaand aan en in de beginfase van je zwangerschap. Een lage folaatstatus van de moeder is namelijk een risicofactor voor het ontstaan van een open ruggetje bij de zich ontwikkelende foetus. Als je langdurig de anticonceptiepil gebruikt, moet je ook letten op je foliumzuur inname en alert zijn dat je geen tekort krijgt.

Van vitamine B12 is bekend dat ouderen het minder goed kunnen aanmaken en een tekort kan ook ontstaan door langdurig medicijngebruik. En voor vegetariërs of veganisten wordt een voedingssupplement met vitamine B12 aangeraden, omdat deze vitamine vooral in dierlijke producten zit. Je kunt kiezen voor een vitamine B-complex of een los vitamine B-supplement.

De B-vitamines hebben naast energie nog andere gezondheidseffecten. Je kunt per vitamine via de bovenstaande linkjes opzoeken wat een B-vitamine doet en hoe je het binnenkrijgt.