Botten en gebit

Voor de opbouw en het stevig houden van botten en tanden zijn veel verschillende voedingsstoffen nodig. In sommige situaties, bijvoorbeeld wanneer je ouder wordt, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan je bot- en tandgezondheid. Voedingssupplementen kunnen een mooie aanvulling zijn.

Vitamine D

Vitamine D is nodig voor sterke botten. De Gezondheidsraad adviseert ouderen om extra vitamine D te nemen om de botten sterk te houden. Op oudere leeftijd neemt de aanmaak van vitamine D door ons lichaam namelijk af.

Vitamine K

Je lichaam heeft vitamine K nodig voor stevige botten. De meeste vitamine K die we via de voeding en vooral via groene groenten binnenkrijgen, is vitamine K1. In kaas en kwark zit vitamine K2. In je darmen maken bacteriƫn ook vitamine K2 aan. Beide vormen hebben dezelfde werking, maar vitamine K2 heeft de voorkeur voor de botten.

Calcium

Calcium, of kalk, is een mineraal dat betrokken is bij de opbouw en het onderhoud van je botten en je gebit. Hoe meer calcium er op jonge leeftijd in de botten zit, des te langer in je leven de botten stevig blijven.

Magnesium

Magnesium is betrokken bij veel verschillende processen in ons lichaam. Het werkt veelal samen met calcium. Ook is magnesium belangrijk bij de bot- en gebitsvorming.

Mangaan

Mangaan is goed voor het bindweefsel in bot en kraakbeen. Als aanvulling op de voeding wordt mangaan daarom wel toegevoegd aan voedingssupplementen voor de botten.

Fosfor

Fosfor ook wel fosfaat genoemd, geeft stevigheid aan je botten en tanden. Fosfor komt in allerlei voedingsmiddelen voor. Je lichaam heeft niet snel een tekort aan fosfor.